Colombina prijs  

Lotte Dunselman voor haar rol in Volpone bij Dood Paard


JURYRAPPORT
September 2017

Lotte  Dunselman  is  een  mimische  alleskunner.  We  kennen  haar  vooral  als   droogkomische  actrice  binnen  haar  eigen  gezelschap  TgEcho  maar  in  de  context  van   Dood  Paard  krijgt  Dunselman  vleugels.  Dunselman  is,  met  die  vleugels,  een  giechelig   (of  zelfs  grijnzend)  elfje  dat  haar  medespelers  lucht  geeft,  als  een  soort  toverstof,   waardoor  ze  gaan  glanzen.  Als  outsider  daagt  Dunselman  met  haar  over  the   top  fysieke  speelstijl  de  andere  spelers  uit  tot  ander  gedrag  maar  blijft  intussen  haar   geniale,  fysieke  zelf  te  midden  van  de  Dood  Paard  traditie.   Weg  van  het  schema,  weg  van  het  beheerste,  zorgt  Dunselman  voor  een  balans  in  het   stuk,  ze  houdt  overzicht,  in  die  zin  is  ze  als  cement.  Ook  met  het  stukje  gekte  dat  Jorn   Heijdenrijk  brengt,  kan  ze  goed  overweg.  Ze  is  misschien  wel  de  betrouwbaarste   speler  van  het  stel.  Als  een  ideale  middenvelder  houdt  zij  het  spel  in  beweging,  met   haar  zintuiglijkheid  brengt  ze  een  chemische  reactie  op  gang  en  toont  zij  zich  in  dit   stuk  de  magische  drijvende  kracht.

De VSCD Toneelprijzen jury Ferry Mingelen (voorzitter), Walther van den Heuvel (vice-­‐voorzitter), Cecile Brommer, Keimpe de Jong, Wybrich Kaastra, Anneke van der Linden, Jeanette  Smit en  Karin  Veraart.

Nominatie Theo d’Or

Lotte Dunselman
voor haar rol in De Poolse bruid
bij het Noord Nederlands Toneel en tgECHO

JURYRAPPORT
september 2020

“Het voelt goed,” zegt het personage Anna, “even in iemand anders glijden. Even iemand anders zijn.” In De Poolse bruid laat Lotte Dunselman haar personage langzaam ontdooien. Van een vrouw in totale verstarring transformeert ze tot een integer en sensitief personage dat een zeer breed scala aan emoties beleeft.
Samen met haar rotsvaste tegenspeler Paul van der Laan, danst ze de vertelling door de ruimte. Soms zoekend naar de choreografie, maar altijd met een grote toewijding en vol overgave. Twee karakters in een spel van afstand en nabijheid; een flinterdunne, maar o zo waardevolle harmonie – vol ingehouden compassie en gereserveerd geluk.
Met haar uiterst precieze tekstbehandeling maakt Dunselman de muzikaliteit van de tekst hoorbaar en voelbaar. Ze vertelt, beleeft en onderzoekt haar woorden en schakelt rigoureus van toonaarden. Als Anna langzaam maar zeker zachter en opener wordt, wordt ook de pijn van haar karakter steeds meer invoelbaar. Het is wonderschoon hoe Anna leert vertrouwen, zich openstelt naar de ander en een plek opeist in de context waartoe ze zo plotsklaps veroordeeld is.

De Nederlandse Toneeljury 2019/2020 bestaat uit:
Hadassah de Boer (voorzitter), presentator en programmamaker | Rehana Ganga, Programmamaker HNT | Sander Janssens, theaterjournalist NRC en Theaterkrant | Christiaan Mooij, Artistiek Coördinator Meervaart, Regisseur | Fabian Pikula, Programmeur Chassé Theater | Marijke Schaap, Zakelijk leider De Tekstsmederij & stafdocent Master Creative Producing (AHK) | Saskia Tilanus, programmeur Stadsschouwburg Utrecht.