Colombina prijs
Lotte Dunselman voor haar rol in Volpone bij Dood Paard
JURYRAPPORT September 2017
Lotte Dunselman is een mimische alleskunner. We kennen haar vooral als droogkomische actrice binnen haar eigen gezelschap TgEcho maar in de context van Dood Paard krijgt Dunselman vleugels. Dunselman is, met die vleugels, een giechelig (of zelfs grijnzend) elfje dat haar medespelers lucht geeft, als een soort toverstof, waardoor ze gaan glanzen. Als outsider daagt Dunselman met haar over the top fysieke speelstijl de andere spelers uit tot ander gedrag maar blijft intussen haar geniale, fysieke zelf te midden van de Dood Paard traditie. Weg van het schema, weg van het beheerste, zorgt Dunselman voor een balans in het stuk, ze houdt overzicht, in die zin is ze als cement. Ook met het stukje gekte dat Jorn Heijdenrijk brengt, kan ze goed overweg. Ze is misschien wel de betrouwbaarste speler van het stel. Als een ideale middenvelder houdt zij het spel in beweging, met haar zintuiglijkheid brengt ze een chemische reactie op gang en toont zij zich in dit stuk de magische drijvende kracht.
De VSCD Toneelprijzen jury Ferry Mingelen (voorzitter), Walther van den Heuvel (vice-‐voorzitter), Cecile Brommer, Keimpe de Jong, Wybrich Kaastra, Anneke van der Linden, Jeanette Smit en Karin Veraart.
Nominatie Theo d’Or
Lotte Dunselman
voor haar rol in De Poolse bruid
bij het Noord Nederlands Toneel en tgECHO
JURYRAPPORT
september 2020
“Het voelt goed,” zegt het personage Anna, “even in iemand anders glijden. Even iemand anders zijn.” In De Poolse bruid laat Lotte Dunselman haar personage langzaam ontdooien. Van een vrouw in totale verstarring transformeert ze tot een integer en sensitief personage dat een zeer breed scala aan emoties beleeft.
Samen met haar rotsvaste tegenspeler Paul van der Laan, danst ze de vertelling door de ruimte. Soms zoekend naar de choreografie, maar altijd met een grote toewijding en vol overgave. Twee karakters in een spel van afstand en nabijheid; een flinterdunne, maar o zo waardevolle harmonie – vol ingehouden compassie en gereserveerd geluk.
Met haar uiterst precieze tekstbehandeling maakt Dunselman de muzikaliteit van de tekst hoorbaar en voelbaar. Ze vertelt, beleeft en onderzoekt haar woorden en schakelt rigoureus van toonaarden. Als Anna langzaam maar zeker zachter en opener wordt, wordt ook de pijn van haar karakter steeds meer invoelbaar. Het is wonderschoon hoe Anna leert vertrouwen, zich openstelt naar de ander en een plek opeist in de context waartoe ze zo plotsklaps veroordeeld is.
De Nederlandse Toneeljury 2019/2020 bestaat uit:
Hadassah de Boer (voorzitter), presentator en programmamaker | Rehana Ganga, Programmamaker HNT | Sander Janssens, theaterjournalist NRC en Theaterkrant | Christiaan Mooij, Artistiek Coördinator Meervaart, Regisseur | Fabian Pikula, Programmeur Chassé Theater | Marijke Schaap, Zakelijk leider De Tekstsmederij & stafdocent Master Creative Producing (AHK) | Saskia Tilanus, programmeur Stadsschouwburg Utrecht.